21 September 2009

kerenah ayam di kampungku

aku suka kacau ayam dua ekor yang tengah bertelur ni.
kalau datang dekat dia je 'confirm' dia 'kembangkan' bulu2 kat leher dia.
salah dia, la.
sape suruh bertelur dekat tempat letak bawang?
tengok ayam dua ekor kat bawah tu! chumil kan?
aku tanye soalan agak aneh kat mak aku haritu.
"mama, ayam ni tak makan ke?"
mama jawab "taklah."
"yang jantan tak tlg bg makan?"
"manade. sebab tu orang panggil bapak ayam"
"ooo"
macam soalan budak kecik je eyh?
tapi serius aku tak tahu.
kesian lak ibu ayam mengeram sorang2 tak makan dan minum.

lepas tu..
kitorang sembelih 4 ekor ayam.
tapi hanya 3 je yang mati.
sekor tu leh lak pergi melompat lepas kene sembelih.
salah sembelih la tu.
kesian dia.
sempat lagi lak bertelur lepas tu.
sekarang da mati kot.
jap lagi aku gi tengok kat reban ayam nenek eyh.
mane tau dia hidup lg.
haaa....
kalau korang nak tau...
nenek aku kata....
kalau ayam tak buat macam ni tak sedap!

pertama kali aku kene suruh pasang api kat dapur kayu ni.
aku pun blur.
siap kene guna getah tayar basikal untuk nyalakan api.
pening2.
sebenarnye nak tambah banyak lagi gambar tapi berukband kat kampung ni lembap la wei.
lain kali kita jumpa lagi wokeh.
buhbye~

No comments: