20 February 2011

saya sayang nenek saya

pagi semalam, aku duduk di samping nenek.....
aku beritahu dia " nenek syikin dah nak pergi kursus induksi selasa ni. dah nak kerja la ni"
nenek tersenyum lebar "nanti kerjala kat melaka. senang nenek nak pergi kat kau" 
nenek senyum lagi. 
tiba- tiba dia menangis.............
"nenek lega kau dah berjaya jadi dokter. dulu mase mak kau kecik atuk kau tinggalkan... tak bagi duit.... " 
kisah lama disebut kembali. jerih perih nenek saat muda, membesarkan anak- anak sendirian....
(ala nenek jangan la nangis lagi..... kalau mcm ni aku rase macam nak menangis jugak... tak macho la kalau nangis....)
bila nak balik ke Mersing, nenek selalu sedih. semalam pun dia dah kurung ayam seekor, nak suruh babah sembelih, nanti boleh la mama masak gulai. tapi mase tu kami dah bersiap nak ke Kuala Lumpur. muka nenek macam kecewa je.... sedih aku tengok nenek.
sekarang nenek ade hypertension, diabetic foot. penat suruh nenek jaga makan, tapi dia selalu tak nak. 
kadang2 nenek nangis lagi.....
"nenek banyak penyakit.... macam2 dah tak boleh makan" 
alaaaa... kesian nenek... sayang nenek....


3 comments:

balqis said...

bestnye ade nenek lg

kordi said...

=)

ainulrhy said...

bal: ehe~ tula... comel je nenek aku

pakcik kordi: pakcik! lame tak borak2.. heee~