07 May 2010

we aren't human, aren't we?

pagi tadi mase aku tengah duduk dekat nurse counter a.k.a meja batu (walaupun kami bukan nurses, memang kami biasa standby kat situ) sambil menghafal long case mengenai Omphalocele, tibe2 ade dua orang kawan aku berdiri depan aku sambil berdebat. aku pun diam, dan pura2 menghafal pelan2, padahal aku tengah sibuk mendengar perbahasan mereka.
yang satu sibuk nak ber'demo', yang satu menentang keras.
lama mereka berdebat, masing2 tidak mahu mengalah.....
lama2 aku pon menyampuk "maaf, sy rasa berdemo itu tidak professional!"
dua2 kawan aku tengok muka aku. yang satu tersenyum, yang satu menggaru kepala....
kawan aku lagi dua orang kat sebelah sibuk membaca senarai nama patient dan diagnosis mereka, tanpa memperhatikan kami bertiga...
perbualan kami bertambah hangat dan panas. semua berbalah pendapat membicarakan isu yang membuat semua mahasiswa marah dan mahu memberontak.
masalahnya begini:
Adakah patut hospital meminta kami, practical students, untuk membayar Rp60k SEMINGGU?????
sangat IRONI kan?
setiap hari kami ke hospital, untuk menuntut ilmu, dan disuruh buat kerja macam2, dari terima keluhan patient sampailah mengambil darah dan menggantikan verban, tiba2 kami yang disuruh bayar???????????????????

jadi dapat tak kalian bayangkan kenapa kitorang marah? dan sedih? dan kecewa?

maybe they don't need us, that's what i think.
it's ok. 
sebelum ini aku tak pernah marah kalau nurses malas dan marah2 aku. sebab aku fikir, aku nak belajar.
sebelum ni aku tak pernah marah pekerja lab lambat sangat datang ambil darah, sampai akhirnya aku ambil sendiri dan suruh keluarga patients hantar ke lab.
sebelum ni aku tak pernah kisah tidur di dalam bilik sempit beralaskan tilam nipis tanpa kipas dan aircond.
tapi kalau betul2 dia nak minta kitorang bayar setiap minggu, could you please at least respect us???
sampai kadang2 kami berfikir mungkin kami bukan manusia.
bukan manusia sebab kadang2 tak tidur malam tapi masih dipaksa belajar dan mengikuti kuliah dan visite.
bukan manusia sebab kadang2 tak boleh pergi makan dan disuruh menunggu tak pasti.
bukan manusia sebab dimarah oleh nurses yang dapat gaji, tapi padahal kitorang yang buat kerja diaorang.
this is so damn outrageous!!!!!
it is ok if we are overworked and not paid, but u can't ask us to pay rp60k per week!
tapi bukan semua hospital macam tu. ada satu hospital ada wing khusus untuk koas, lengkap dengan katil dan aircond, dan makanan!!!! wow, memang best lah kalau dapat hospital tuh. 
tapi ada beberapa hospital yang aku terpaksa tidur dengan bau hamis kucing dan darah (dan hospital tu yang suruh kitorang bayar!!! oh, my!! can you believe it?)
peraturan itu membuat semua orang marah, dan tidak puas hati. apa lagi residents, yang kebayakan dah berkeluarga tetapi bekerja bagai nak rak dan tidak dibayar, dan bertanggungjawab terhadap semua patients. 

akhirnya....... harini dalam sejarah, para koas dan dokter pergi berdemo (tapi demo secara aman)... dan akhirnya undang2 itu DIBATALKAN!!!!
weeee~~~


but alas.....
the damage had been done.
you already told us how u neglect our feelings, and our existence as a human being.
we aren't human, aren't we?
sigh*



1 comment:

ainulrhy said...

Br bc paper pg td. Turns out undang2 itu tdk diBATALkan! Stress. Nevermind. Let us wait n see what will happen.