28 August 2010

rindu....

tak terasa dah hari ke 18 Ramadhan.
tak lame lagi nak raye dah.
sedihlaaa..
xnak raye boleyh tak?
raye tahun lepas sangat best.
tapi raya tahun ni hambar sebab sekali lagi (dan buat kali terakhirnya) aku sambut raya di perantauan.
sepatutnya aku boleh cuti seminggu, tapi tak nak. rasanya lebih sanggup duty kat hospital dari duduk rumah. nanti sedih.

aku teringat persiapan raya tahun lepas..... kalau raya kat kampung tak sah kalau tak buat lemang.
lemang sebelum dibakar (aku yang paling expert masukkan daun dlm buluh taw). ehe~
salai ayam untuk masak rendang
babah tengah bersihkan halaman rumah nenek(aku dgn amie berposing je)


lepas tu masa pagi raya, semua berebut nak seterika baju. kadang2 malam aku dah iron semua baju. malas nak kecoh pagi2. kalau lambat mesti nenek akan cakap 'doreh doreh' (deras atau cepat)
aku dgn nenek =)
pagi2 biasanya makan lemang dengan rendang sebelum pergi sembahyang raya. lepas sembahyang raya, mesti semua dah beratur nak mintak duit raya. 
tapi bukan itu yang aku rindu. (walaupun lepas ni dah tak layak dapat duit raya).
aku rindu pada sesi bermohon maaf. 
rasa sebak je bila teringat tahun ni tak dapat cium tangan mama dengan babah masa hari raya... hiks....
oklah. tak nak sedih2. 
lepas sesi mohon maaf, biasanya kami bergambar sama2. hehe
my beloved family

habis sesi bergambar, aku akan susun kuih raya kat ruang tamu. 
alieff suka 'curik' kuih raya kat depan, jadi mama bagi dia satu tupperware untuk dia sorang. haha
tengah hari hari raya pertama, kami sekeluarga akan ke kubur arwah nenek dan atuk belah babah. lepas tu beraya kat umah keluarga babah yang lain.  
memandangkan kami semua dah 'besar', biasanya naik dua kereta baru selesa. 
tapi takpe. ada 'driver' baru. hehehe.
my bro, arieff a.k.a. our new driver
hari raya ketiga wajib ke kampung babah sebab ada kenduri. masa tu meriah sangat2. 
kami masak sama2, main sama2, dan yang paling best, semua pakai baju warna sama!
cucu arwah Ali Bedah. tahun lepas warna coklat. tahun ni merah. wow. mesti gempak kan warna merah?
tahun ni aku dengan arieff tak beraya kat rumah (arieff baru berangkat ke US 2 minggu lepas. he's taking Chem Engineering at Ohio Statu University for two years). 
mama jangan sedih okay? kan adik2 lain ada.
nanti malam raya kita boleyh webcam sama2. ehehehe~

 
arghh... rindunya kampung !!!
raya tahun ni tak boleh menangis. 
kan raye terakhir kat makassar.
kan, kan?

2 comments:

Nerzhul said...

wah ini dah menaikkan mode raya ni. hehe

ainulrhy said...

hehe..
thn lepas je i raya kt malaysia selama study kt indo ni...
meriah sungguh kalau raye kt rumah, kan..