05 January 2010

ade eh orang macam ni?

semalam aku jumpe satu manusia aneh yang mungkin tak aneh tapi kejam yang mungkin tak kejam tapi tak berhati perut tapi ada hati dan perut.
erkkk.. aku dah melalut... ni gara2 sangat mengantuk tapi masih nak membebel....
hihi....

alkisahnya macam ni......

 Ibu I, isteri kedua, hamil anak pertama dengan suami kedua.
bila tanya mana suami, dia tak tahu.
bila tanya apa nama penuh suami dia, pun dia tak tahu.
siapa kawan suami?
tak tahu jugak!!!!
dia kate bila dia telefon suami dia malam tadi, suami dia kata takde duit. biar je isteri dia mati dekat toilet (mase tu isteri dia tengah berdarah2 dekat dalam toilet)
dahlah takde keluarga kat sini, Ibu tu pulak tengah sakit sangat.
lepas tu, masa nak pasang kateter (tube yang masuk dalam pundi kencing), tibe2 aku nampak ade benda kecik dalam kemaluan dia.
aku kerut2 dahi..
ape mende tuh???? pelik betul...
pastu bergerak2....
alamak, tangan baby tu dah keluar, lah!!!!!!!!!!
lepas tu, 'plup!' senang je baby tu keluar.
baby tu baru je 28minggu dalam kandungan.
kecik sangat
masa tu tangan kecil dia memeluk tubuh, kesejukan.
tibe2 ada rasa sayu menyusup dalam diri aku....
baby tu nampak sangat2 innocent....
SO BEAUTIFUL and SO PURE....

lepas beberapa jam, suami Ibu I datang. (dokter telefon polis suruh cari suami dia)
dia datang kejap, tengok anak dia, tengok isteri, lepas tu blah.
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.........
benci betul lelaki macam tuh!!!!
tak bertanggung jawab!!!!!!!!!!
tak tahu macam mana ibu tu masih mampu tersenyum...
aku pulak memang sejak masuk koas ni dah lali dengan kerenah manusia yang berbagai ragam..
tapi geram jugak bila ingat balik.
sampai hati dia tinggalkan anak bini macam tuh.
untung ada kawan2 Ibu tu yang tolong bawakkan baju, tolong belikan ubat, dll.
kenapalah wujud orang macam tu ye? 
tak senonoh betul!

harini....
mase aku tengah dengar heartbeat baby dalam perut seorang patient berumur 17thn,
aku dapat SMS dari babah.
babah cakap kak yani (my cousin) dapat baby boy!!!!!!!!!
weee~~~~
congrats kak yani!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

p.s. tahu tak denyut jantung baby super duper cepat!!!!!!?????!!!!!!!!
heart beat orang dewasa lebih kurang 60-100x/minit.
baby dalam perut selalunya 120-160x/minit.
mase pertama kali aku dengar bunyi jantung baby dengan alat yang special untuk tu, aku rase macam nak nanges.
tak tau kenapa macam nak nanges.
hati aku macam teruja "dalam perut dia ada benda hidup, lah!!" (gile betul aku ni eyh? haha)
lepas tu mase nak kira heart beat baby tuh.................... penat betul!
cubelah kira 1 sampai 130 dalam satu minit........
susah tau!

apepun dengar bunyi jantung baby dalam perut sangat AMAZING!!!

terus terang, aku sangat suka OBGYN. sangat suka tengok baby lahir. sangat suka tengok muka 'expecting mum' yang berdebar2 nak melahirkan tapi sangat kesian tengok diaorang kesakitan... suka interact dengan family patient (forensik asyik 'bercakap' dengan mayat je. tak best langsung!) suka active doctors yang selalu bagi panduan dan selalu mengajar.. suke ushar doktor hensem. suka masuk 'operation theater' dan tengok dokter bedah patient sambil dengar lagu. santai tapi tegang, dan sangat memerlukan skill yang mantap!

aku harap sangat semangat aku kat bahagian ni kekal sampai 11minggu lagi.....
tak nak hangat2 tahi ayam je....
ganbatte!

5 comments:

-HaziMaH- said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Ana said: ainul... sudah cocokmi kayaknya kau jadi I*U... hehehe....

Anonymous said...

lelaki takde pedoman camtu~
baby mmg so sweet walaupon mak bapaknyer buruk cam bangkai punyer perangai~
wakakaka~

Anonymous said...

wow, nice xperience... tak sabar nak masuk obgyn~ (sabar2, bedah tak abis lagi~ hahaha...)

all da best fo the coming months, dear~ keep up posting interesting xperience fo us... nak bace~ ;P

ainulrhy said...

ana: masih muda, lah... belum lagi cocok... huhu...

ayu: hihihi.... bapak dia je lah yg salah... mak dia yang kesian sbb kene tinggal...

k. halaa: chaiyok2 in surgery department!!!! share lah your experience jugak....
lalala~
p.s. lame xnampak akak eyh?