12 December 2012

kalau hati sudah terlalu rindu (ARHJ part 36)

saat aku sedang bekerja, kadang2 kalian boleh menemukan aku khusyuk menulis sesuatu di atas kertas ECG yang di'reject'.1

"apa kau tulis tu" soal temanku sambil menjengah ke arah kertas di hadapanku.

cepat2 aku menutup kertas itu dan tersenyum.
"ini draft untuk blog aku la"

ya, aku memang seorang blogger yang tegar.
di mana ilham datang, 
di mana aku ada masa terluang biar sedikit, 
di situ aku akan mengubah picisan hati menjadi cebisan kata2 yang akhirnya akan aku taipkan di dalam komputerku.

suatu hari, semasa menulis 'draft' seperti biasa, tiba2 air mata jatuh di pipi.
rasa hangat je.
lepas tu aku letakkan tangan kanan di dada kiri dan cakap "astaghfrullahalazim. aku tengah kerja ni.".
 
sebenarnya, 'dia' yang ajar aku buat macam tu.
masa tu aku cakap aku rindu sangat kat dia.
dia cakap dia selalu buat macam tu kalau dia rindukan aku masa tengah bekerja. 
yelah, tengah kerja kenalah fokus, kan, kan?

orang kata, 'don't fall in love, but raise in love'
cinta tak seharusnya membuat kita leka di dunia kita sendiri.
jadi kita harus berpijak di alam realiti dan hidup dengan orang di sekitar kita.

sebab itu mata jangan hanya melihat cinta.
hati jangan hanya merasakan cinta,
otak jangan hanya memikirkan cinta. 

ada orang bijak pandai yang berkata, Wherever there is Love, there is also Wealth and Success.
maksud di sini yang aku faham adalah bila kita mencintai seseorang, kita akan menjadikan ia sebagai pembakar semangat untuk berjaya.
kalau hanyut melayan perasaan setiap masa, apakah kejayaan akan datang bergolek di depan mata atau jatuh dari langit begitu sahaja?
tak mungkin, kan, kan?
kita hidup banyak tujuan.
renung2kanlah.
okay? ^^
 

footnote:
1. ECG (electrocardiogram) merupakan proses diagnostik untuk penyakit jantung yang mudah dan cepat. tapi kalau pesakit bergerak, selalu terpaksa print balik =(


No comments: