01 December 2012

my darling angel (ARHJ part 32)

suatu hari, aku terlihat seseorang.
dia duduk di atas kerusi batu,
dengan air mata mengalir pantas di pipi,
dan sedu yang tertahan- tahan,
di bawah pohon bunga merah jambu,
di sebalik dinding,
bertemankan seekor kucing hitam yang menggesel manja di kakinya.

white coat separas lutut membaluti dirinya,
sekaligus meneutralkan terang merah bajunya.
stetoskop merah yang tergantung di lehernya dikalih.
mungkin kerana bahunya terasa berat.
entah berat kerana beban fizikal atau beban perasaan, hanya dia yang tahu.

kulihat tangan kiri yang dihiasi jam merah memegang telefon bimbit merah jambu.
riak wajahnya sebentar masam seperti asam jawa, 
sebentar sedih penuh hiba,
tapi kadangkala dipecahi ketawa dalam tangis.
aku jadi tertanya- tanya....
entah apa yang dia bicarakan dengan insan yang di talian sebelah sana.........

tapi setelah perbualan itu, aku terdengar dia menyanyi "you are my angel, you are my darling, angel"
sebenarnya, lagu itulah yang lelaki di talian nyanyikan untuk dia saat dia menangis tadi.

setelah sekian lama, talian dimatikan. 
tapi aku dapat merasakan hatinya tetap di sana.
namun tangunggjawab harus tetap dilaksanakan.
perlahan- lahan kulihat doktor itu melangkah berat meninggalkan pohon dan kucing itu.
selangkah demi selangkah...




p.s. 'dia' adalah aku. tapi aku tidak mahu menjadi 'dia'
maafkan aku telah membuat kamu kecewa pada saat itu.
aku berjanji aku akan lebih tabah.
doakan aku ya ^.^





No comments: