05 October 2012

segelas air putih (ARHJ part nine)

suatu hari, dia memberitahu aku sesuatu

ana ukhibbuki fillah abadan abada ya f.zaujah (1)

aku menggaru kepala...
aku mana reti sangat bahasa arab!
adeh.

tapi bila dah tahu erti kata2 tersebut jadi tergamam!

kadang2, bila kita terlalu berangan2, semua hilang dari genggaman.
bila terlalu berharap, semua jadi punah.
namun, setelah kita redha dan berdoa pada Yang Esa, 
Dia tunjukkan jalan untuk kita.
Dia beri kebahagiaan untuk kita.
yang mungkin kadang2 membuat kan aku merasa tidak layak untuk menerima semua ini.

kerana 
"aku di sini,
yang cuma ingin diam, duduk di tempatku,
menanti seorang yang biasa saja
segelas air di tangannya, kala kuterbaring.... sakit
yang sudi dekat, mendekap tanganku
mencari teduhnya dalam mataku
dan berbisik "pandang aku, kau tak sendiri, oh dewiku.." (2)

entah dari mana semua ini bermula, 
aku masih bagaikan di dalam mimpi.
boleh tak cubit aku...
supaya aku tahu ini semua ini bukan mimpi?



footnotes
1. aku sayang kamu kerana Allah selama2nya wahai bakal isteriku
2. petikan dari "curhat buat sahabat" dalam Dee recto verso

No comments: