13 May 2009

mengulang bahagian interna?

semalam ujian, aku disuruh menceritakan keadaan patient dr A to Z
bkn seperti di status, tp harus sesuai dengan keluhan utama pesakit
aku agak shock, tp saat itu masih cool dan dpt jwb dengan baik
tapi ada satu part aku stuck
dan dokter suruh balik belajar lagi

hari ni,
ujian lagi
dan hasilnya........
aku kena ulang interna selama seminggu, dan ujian semula dengan penguji lain.

aku masih ingat macam mana aku hampir menangis, dan akhirnya aku betul2 menangis pada saat2 terakhir

tidak tahu mahu salahkan siapa
mahu salahkan diri sendiri,
tapi aku bukannya tak belajar
kalau aku belajar gila2 pun aku xkan dapat jwb,
sbb aku stuck pada soalan yg sangat2 tak terduga

aku manusia
bukan robot
aku tak bisa menghafal semua
dan......
kadang2 aku boleh terlupa
masalahnya kenapa aku lupa sesuatu yg penting pada saat2 genting?

pg td nanes smpai dah xlrt
pastu g jln2 ngan syira
mlm kemas bilik yg mcm tongkang pecah gara2 aku sibuk studi smpai asik mkn megi dan xkisah bj xlipat berterabur atas karpet

skrg aku hanya mampu berserah
aku tahu,
pasti ada hikmah di sebalik semua ini

i must look forward

2 comments:

Anonymous said...

omg. syg. be strong ok :)
my turn next week. takutnyeee. pray fo me. i love u :*

Anonymous said...

Salam KIKIN

Long time we didnot call U by that name......

HIKMAH - kelebihan tersembunyi.

Sabarlah... Paling tidak x berjaya jawab yang x tahu, bukan yang dah lupa.

Namanya pun penguji, jika penanya kan mudah.

bahagian INTERNA selalunya jadikan patien kritikal dan berkait banayak. Syukur hari ini penguji dah buka minda yang banayak perlu ilmu tentang INTERNA.

Bayangkan jika x diuji sedemikian. PATIEN sebenar dioperate....terlepas pandang bahagian kritikal....SATU nayawa mungkin melayang....Taht's the GREAT LOST for a DOCTOR... Losing a PATIENT. Maybe itu hikmahnya...or mAYBE...

INSAN YANG TERLEPAS SATU CABARAN AKAN TERLEPAS SATU PELUANG UNTUK MENJADI DEWASA.

INSAN YANG BERJAYA MENGATASI CABARAN AKAN LEBIH BERJAYA MENJADI DEWASA.

INSANYANG X MAHU CABARAN MAKNANYA X MAHU MENJADI DEWASA.

WHEN THE GOING GET TOUGH THE TOUGH GET GOING.

Semoga SUCCESS.

babah